Archive for July, 2011

The future of map integration lies in Google Mercator projection

I was surprised to be told the Google Maps feature is only possible in Mapinfo Ver 10.5 although was already here since QGIS Ver 1.4 (or earlier) so this sets a wide gap between the potentials of QGIS as a GIS that exploits Internet on real time application. Tinkering with it, I prophesies the future of map integration lies in Google Maps as people want something they are familiar since many may not be familar with landuse maps but with Google Maps so that makes a good base. People at the state agencies may be happy with state base cassini maps but federal agencies need nation wide map integration which depends on a different reference point. WGS84 is a good reference point but it does not tally with Google Mercator projection so it is wiser to exploit Google Mercator’s projection as this helps put overlay maps properly on Google Maps and you can even see that from the comfort of your home.

Of course boundary issues may arise but the issue sometimes can be due to other reasons e.g poor monitoring, verification, coordination, study project policy etc. but from a macro point-of-view, Google Map integration delivers.

No comment »

KUTU

Jika dilihat kepada tajuk artikel ini, saya pasti ramai yang terbayangkan kutu yang ada kat atas kepala manusia dan juga di badan-badan haiwan kan? Tapi yang sebenarnya, ‘kutu’ yang ingin saya huraikan di sini bukanlah kutu parasit tu tetapi kutu berkenaan Akta (Larangan) Kumpulan Wang Kutu 1971 [Akta 28]. Dalam Akta tersebut dinyatakan bahawa:

“kumpulan wang kutu” ertinya rancangan atau perkiraan yang dikenali dengan pelbagai nama seperti kutu, cheetu, chit fund, hwei, tontine atau sebagainya yang menurutnya pesertanya membayar yuran berkala atau selainnya kepada suatu kumpulan wang bersama dan kumpulan wang bersama itu dijual atau dibayar kepada peserta dengan jalan lelong, tender, tawaran, undi atau selainnya dan termasuklah apa-apa rancangan atau perkiraan daripada pelbagai jenis seperti kutu, cheetu, chit fund, hwei atau tontine;

Tentu ramai di kalangan kita pernah main dan tahu mengenai aktiviti  ‘Main Kutu’ kan? Malah isu ‘Main Kutu’ bukan lagi perkara asing tetapi menjadi budaya di kalangan masyarakat khususnya di pejabat dan juga di kalangan surirumah. Permainan ini dikira dapat memberi keseronokan kepada pemain-pemainnya apabila tiba giliran menerima wang atau barang-barang (jarang dibuat) seperti yang dipersetujui. Ada sesetengahnya mengunakan wang tersebut (sekiranya diberi wang) untuk dijadikan wang tabungan, sebagai tambahan belanja untuk perayaan, membayar insuran dan cukai jalan dan sebagainya. Buruknya permainan ini apabila ada pemain yang tidak jujur.

Tahukah anda bahawa ‘Main Kutu’ merupakan satu kesalahan di sisi undang-undang Malaysia. Dalam seksyen 3 Akta 28 ada menyatakan bahawa:

Salah di sisi undang-undang menjalankan perniagaan menganjurkan wang kutu

3. Salah di sisi undang-undang bagi sesiapa menjalankan perniagaan menganjurkan wang kutu dan seseorang yang menjalankan perniagaan itu melakukan suatu kesalahan dan, apabila disabitkan, boleh didenda tidak melebihi lima ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya.

(Info: Sekarang Kerajaan sedang membuat pindaan kepada seksyen ini dari segi denda iaitu tidak melebihi lima ratus ribu dan penjara tidak melebihi sepuluh tahun tetapi belum diwartakan… agak kritikal jugak aktiviti ni ye…)

So, mana-mana kawan kita yang sedang ‘Main Kutu’ tu, kalau polis tau mesti kena tangkap kan??? Oh tidak… Sebenarnya bukanlah macam tu, sebab larangan ini hanya ke atas badan perniagaan yang telah berdaftar dengan Pendaftar Perniagaan atau Pendaftar Syarikat sahaja tapi kalau main atas nama persendirian BOLEH lagi! Jangan buat atas nama perniagaan sebab TAK BOLEH nanti kena tangkap, macam kes ini apabila sepasang suami isteri telah ditahan dan dihadapkan ke Mahkamah Shah Alam setelah terlibat dengan aktiviti tersebut yang diberi nama “Program Ekspress.Klik di sini

Seksyen 10 Akta 28:

Tanggungan jenayah

10. (1) Jika orang yang melakukan sesuatu kesalahan di bawah Akta ini ialah syarikat, setiap orang yang pada masa kesalahan itu dilakukan ialah seorang pengarah, pengurus besar, pengurus, setiausaha atau pegawai lain syarikat yang berkaitan dengan pengurusan syarikat itu dalam Persekutuan atau yang berupa sebagai bertugas dalam mana-mana jawatan itu dan juga syarikat itu hendaklah disifatkan telah melakukan kesalahan itu dan boleh diambil tindakan terhadapnya dan dihukum dengan sewajarnya: Dengan syarat bahawa hendaklah menjadi suatu pembelaan bagi orang itu jika dia membuktikan bahawa kesalahan itu telah dilakukan dengan tiada persetujuannya atau dengan tidak dibiarkan olehnya dan bahawa dia telah berusaha sebagaimana yang sepatutnya untuk mencegah kesalahan itu memandang kepada jenis tugas dan kepada segala hal keadaan lain.

(2) Bagi maksud seksyen ini “syarikat” termasuklah—

(i) sesuatu pertubuhan perbadanan;

(ii) sesuatu firma atau persatuan orang perseorangan yang lain;

(iii) seseorang biasa dan orang perseorangan yang didaftarkan atau diberi lesen di bawah mana-mana undang-undang bertulis yang berkuat kuasa di Malaysia yang berhubungan dengan pendaftaran atau pelesenan perniagaan.

(3) Jika ejen atau penjawat seseorang (iaitu orang yang kemudian daripada ini disebut dalam seksyen ini sebagai “prinsipal”) melakukan atau tidak melakukan sesuatu (yang jika dilakukan atau tidak dilakukan oleh prinsipal akan menjadi suatu kesalahan di bawah Akta ini), prinsipal itu, hendaklah, walaupun dia tidak tahu apa-apa pun mengenai kesalahan itu, disifatkan melakukan kesalahan itu dan dia boleh dihukum bagi kesalahan itu:

Dengan syarat bahawa hendaklah menjadi suatu pembelaan bagi prinsipal jika dia membuktikan—

(a) bahawa perbuatan yang dilakukan atau tidak dilakukan sebagaimana yang diadukan itu tidak termasuk dalam bidang pekerjaan ejen atau penjawat itu; dan

(b) bahawa prinsipal tidak dengan apa-apa cara atau kemudiannya mengesahkan perbuatan yang dilakukan atau tidak dilakukan itu.

(4) Jika ejen atau penjawat prinsipal melakukan atau tidak melakukan sesuatu (yang jika dilakukan atau tidak dilakukan oleh prinsipal akan menjadi suatu kesalahan di bawah Akta ini), ejen atau pekhidmat itu juga melakukan kesalahan itu.

(5) Seksyen ini sebagai tambahan kepada dan tidak mengurangkan kuasa mana-mana peruntukan lain dalam Akta ini.

Secara terperinci boleh baca Akta (Larangan) Kumpulan Wang Kutu 1971 [Akta 28].

Walaubagaimanapun, pernahkah anda terfikir adakah aktiviti ‘Main Kutu’ ini dibolehkan di sisi undang-undang Islam? Untuk persoalan ini, Ustaz Zaharuddin ada menjelaskan bahawa ia adalah HARUS. Selanjutnya, sila klik di sini .

Sebagai kesimpulannya, aktiviti ‘Main Kutu’ ini terpulanglah kepada individu masing-masing sama ada untuk menyertai atau tidak dengan mempertimbangkan baik buruknya ia.

Comments (2) »

Shall we use Google Maps as a GIS base map?

I have always explored for things free on the Internet since they are easily available and in the case of geospatial data, they are constantly being updated so I do not worry about it going obsolete. I have already been using Google Maps to find my way around and even get distance estimates to make monthly claims. This leads me to ponder the idea of Google Maps (the simplified map version of Google Earth) as a base map for e.g. when presenting geospatial  information, be it to top brass members of MPFN or full council members of a Local Authority.

Firstly, there is the free and paid versions of Google Earth. Google Earth is a free download for personal use, but Google Earth Pro costs US$400 for an annual subscription but is Google Earth Pro really worth this substantial increase in price? A review of both at http://www.brighthub.com/internet/google/reviews/67002.aspx#ixzz1T1Wx5zxf states that “Unless you’re an architect, an engineer, or a real estate agent, there’s very little advantage in purchasing Google Earth Pro.” Well, for starters, that’s good advice. At first, I activated Google Earth then zoomed down to Bangsar before the image got distorted. Then using Quantum GIS,  I activated Google Hybrid and zoomed to Bangsar and what I could view in Google Earth, I could too with Google Maps though limited to about a scale of 1:500 as shown above.  But the question that hit my mind was “Is that adequate to meet one’s need in town planning?” If so, why not use it as a base map. Drag the cursor across states and whatever errors there may be, Google hides it seamlessly well. Even currently, there are still problems in integrating state cassini maps but I do not hear about anyone complaining when Google is used and that is what I like about Google’s Map: no complaints at all, in fact, use it as a base map and people get impressed! Of course for the time being state cassini maps should only be viewed independently not so much because of a question of integrity but because just viewing a state cassini map is already very demanding on the computer and I’m dead sure the best desktop computer in the current market cannot activate all the state cassini maps simultaneoulsy in less than 8 seconds. So let’s talk of integrating cassini maps nationwide only when the hardware can handle the snap of a finger shall we?

What I am proposing in fact has already been implemented by another federal public agency years ago. This is none other than Jabatan Alam Sekitar (JAS) Headquarters at Putrajaya. I would say they have admirable foresight. It merely needs our maps should be standardize and be projected along Google Mercator rather than cassini projections allowing us to import and overlay them over Google Maps like a jig into a jig-saw puzzle. And what is so wrong about that? This is another of my spontaneous wild idea. I know I’m bound to meet a lot of criticism and it would be great to get feedback but I believe we will not need to wait 10 years down this line to see Google Earth and its kid brother: Google Maps be the unofficial de facto reference map on the Internet or a base map for JPBD.

Comments (2) »

BMGN finds way to monitor landuse development using QGIS

Eventually!…the goal to use Quantum GIS (QGIS) as a free GIS tool to quickly monitor landuse development that any interested party was achieved after exploring QGIS. The technique involved its geoprocessing tool known as “Intersect”, followed by use of a Structured Query Language (SQL) command to highlight landuse conformity and subsequently, by a typical overlay technique to view the state of inconformity. In principle, landuse inconformity should imply impermissible landuse but there are instance where it is allowable. In such cases, this is beyond the capability of the current technology of GIS and requires manual assessment. Changes in landuse development also come in different scenarios and no one GIS module can address all issues because different geospatial query demand different geoprocessing tools, if ever there are in existence. But anyway, the number one problem in GIS is still data availability.

No comment »

KOIR BPW

KOIR BPW

Tahniah kepada Kumpulan koir BPW!!! Tersenarai di dalam kelompok 5 terbaik diantara 12 kumpulan ke peringkat akhir adalah satu kebanggaan bagi warga BPW. Kumpulan koir ini dibentuk pada saat-saat akhir hari pertandingan namun berkat usaha dan kesabaran bagi setiap warga BPW yang terlibat telah dibalas dengan kemenangan yang tidak diduga.

Terima kasih juga kepada guru koir En.JEBAT kerana sedaya upaya meluangkan masa untuk mengajar kami. Walaupun beliau mempunyai banyak komitmen lain dan beberapa insiden yang tidak diingini seperti rumah beliau dimasuki pencuri dan ibu beliau dimasukkan ke hospital yang menyebabkan beberapa sesi latihan dibatalkan. Ini juga tidak melemahkan semangat warga BPW meneruskan perjuangan di peringkat saringan pertandingan koir ini. 

Keputusan menggunakan Konsep ‘Acapella’ di dalam persembahan koir oleh kumpulan BPW pada saat-saat akhir juga menyebabkan rentak dan harmoni suara kurang menjadi berbanding pada sesi latihan diawalnya. Mungkin ini yang menyebabkan ramai pihak mempertikaikan kemenangan BPW kerana penonton juga tidak mendengar alunan muzik. Sebenarnya, inilah yang cuba di persembahkan oleh BPW iaitu lontaran suara dan harmoni yang baik.

  

Pada awalnya, BPW juga telah menghadapi banyak saingan daripada peserta-perserta kumpulan yang lain namun keputusan rasmi juri telah memihak kepada kami seperti yang dijangkakan. Ayuh!! kita gegarkan di pentas akhir!!

KUMPULAN KIK BPW – (1 CLICK)

Persembahan KIK BPW (1 CLICK) juga hanya dapat dimuktamadkan pada saat-saat akhir kerana ahli KIK yang sama juga terlibat dengan kumpulan koir. Persembahan semasa peringkat saringan amat berlainan dengan kumpulan lain yang mempunyai teks ucapan dan skrip persembahan berbanding dengan persembahan BPW yang tidak tersusun tetapi mempunyai penyampaian dan isi yang padat!. Tahniah juga kepada ahli kumpulan KIK yang telah menyiapkan pembentangan KIK sehingga lewat pagi dengan berbekalkan semangat yang ada. BPW juga adalah satu-satunya wakil tunggal di Ibupejabat yang akan bertanding pada peringkat akhir pertandingan bagi persembahan koir dan KIK. Diharap pihak pengurusan dapat memberikan sokongan yang padu dari segi persiapan sebelum pertandingan untuk melancarkan lagi perjalanan BPW diambang pertandingan akhir nanti. Sayonara!!

 

Comments (3) »