Archive for October, 2011

Jelebu Sepintas Lalu

Jelebu adalah salah satu daerah yang terbesar di Negeri Sembilan, yang terdiri lebih dari 100.000 penduduk. Jelebu bersempadanan dengan daerah Nilai dan Selangor.Jelebu adalah sebuah daerah pinggiran kota dengan aktiviti utamanya adalah pertanian.

 Jelebu mempunyai sejarah terkenal penjajahan Inggeris dan Jepun berbanding lain-lain daerah di Negeri Sembilan. Banyak artifak tak ternilai kolonial ditemui di Sungai Muntoh, yang merupakan bandar perlombongan terpesat seketika dulu.Artifak ini sekarang dipaparkan di muzium negara. Titi dan Sungai Muntoh adalah bandar paling maju dari semua lokasi perlombongan di Jelebu.

Kepesatan Industri Timah merupakan antara punca mengapa banyak berlaku pembunuhan di Titi, di mana lebih daripada 1,500 orang terutama China terkorban di mana secara keseluruhan, terdapat kira-kira 5,000 orang terkorban di bawah pimpinan tentera Jepun semasa perang Dunia 2.

Jelebu mempunyai iklim terpanas dalam sejarah Malaysia direkodkan. Bahagian barat Jelebu merupakan tempat terkering di Malaysia. Namun, di pagi hari suhu sangat rendah dan penglihatan adalah sederhana kerana iklim berkabus.

Getah dan perlombongan pernah menjadikan Malaysia salah satu negara terkaya dari segi sumber alam semulajadi semasa pemerintahan kolonial inggeris. Jelebu merupakan salah satu daerah pengeluar nanas terkenal di Semenanjung Malaysia.Untuk beberapa alasan yang tidak diketahuai, Jelebu juga menempatkan beberapa pusat pemulihan terbesar dan paling maju di Malaysia.

No comment »

KE ARAH PENGURUSAN PANGKALAN DATA GEOSPATIAL YANG LEBIH BAIK

Pernahkah anda mengalami situasi begini?

Senario 1  – Klien perlu mencetak peta imej satelit dengan segera. Data imej satelit dalam server dan perlu akses dengan segera. Cari2..owhh kena muat turun dulu data ke komputer sebab server tidak boleh akses secara terus. Saiz data imej satelit 4 gb dan masa yang diperlukan untuk muat turun adalah 1 jam. Tik tik tik.. masa terus berjalan. Klien sedang menunggu dengan jari mengetuk perlahan di meja. “Maaf yer Encik, data ini mengambil masa 1 jam untuk download data ni”. Semasa itu, terfikir kenapa lah perisian GIS desktop tidak boleh berkomunikasi terus dengan server? Zaman sekarang semua nak MUDAH dan SEGERA. Jadi nak akses dan buat peta pun mesti lah MUDAH dan SEGERA.

Senario 2 – Juruteknik telah diberi tugas untuk mengemaskini data sekolah. Data perlu disemak setiap kali juruteknik mengemaskini data tersebut. Semakan kali kedua membuat saya tertanya-tanya…eh kenapa data ni lain dengan data yang telah dihantar sebelum ini. Lainnya projection, bilangan sekolah berkurangan dan field pun ada kelainan. Saya telah memanggil juruteknik tersebut dan jawapannya, “oh maaf cik, saya dah tersalah bagi fail sebab banyak sangat data sekolah dalam komputer saya”. Menyalin data lebih daripada 1 fail?

Senario 3 – Kerja kemaskini data gunatanah bagi satu daerah perlu dibuat oleh lebih daripada seorang juruteknik. Mengemaskini pada fail yang sama, data perlu diagihkan mengikut mukim. Setelah itu, pentadbir data akan mencantumkan data-data yang telah dibahagikan menjadi satu fail. Satu data tidak boleh dikemaskini oleh beberapa juruteknik dalam masa yang sama.

Senario 4 – Dalam server terdapatnya beribu-ribu data GIS. Tercari2 fail yang betul. Bosan untuk download data hanya untuk buat paparan sahaja. Bukan nak buat analisis pun. Nak paparkan data spatial tu pun kena download ..sikit-sikit kena download..menyebabkan rasa bosan dan kepala pening.

Adakah jalan mengatasi semua ini?

Banyak organisasi membelanjakan peruntukan untuk membangun, mengemaskini dan menyelenggara data geospatial. Menguruskan data ini merupakan satu cabaran, dan cabaran ini memerlukan alat pengurusan data spatial yang lebih baik. Oleh itu, Bahagian Maklumat Gunatanah Negara (BMGN) telah mengambil langkah proaktif dengan mengadakan projek pembangunan Transformasi Pangkalan data Jabatan Daripada Native Format Pada Relational Database Management System (RDBMS) ke arah pengurusan pangkalan data geospatial jabatan yang lebih baik.

Secara ringkas, Pangkalan data Jabatan yang diuruskan oleh BMGN adalah data-data geospatial yang diperolehi daripada Kajian Rancangan Pemajuan, kajian-kajian lain yang dilaksanakan oleh Bahagian, dan Projek GIS Jabatan Perancangan Bandar dan Desa Negeri. Sistem pengurusan pangkalan data GIS Jabatan menggunakan model data hierarki dan disimpan dalam bentuk native format iaitu .tab dan .shp. Cara penyimpanan secara manual di mana apabila data daripada sumber kajian diterima akan disimpan dalam folder non-verified. Data-data ini akan disemak dan dibetulkan berpandukan Manual Sistem Maklumat Geografi (GIS) Kajian Rancangan Pemajuan. Kemudian data-data tersebut disimpan dalam folder verified. Data-data yang disimpan dalam folder verified akan digunakan untuk dipaparkan dalam portal gunatanah supaya orang awam dapat mengakses data gunatanah kajian rancangan pemajuan. Kaedah penyimpanan data secara folder dan fail menyebabkan pertindihan data dan kelemahan dalam memastikan data-data yang diproses disimpan di tempat yang sebetulnya.

Projek ini adalah projek perintis di mana transformasi ini diperlukan untuk menjadikan pengurusan pangkalan data jabatan lebih efisyen, mudah diuruskan, kurang pertindihan fail dan kawalan keselamatan dan akses data yang lebih baik. Perisian pengurusan pangkalan data geospatial yang digunakan dalam projek ini ialah PostgreSQL dan PostGIS (perisian sumber terbuka). Skop kerja ialah :

1)      Cadangan transormasi Pangkalan Data GIS Jabatan daripada native format kepada elational  Database Management System (RDBMS) menggunakan perisian sumber terbuka iaitu PostgreSQL/PostGIS;

2)      Transformasi pangkalan data Jabatan (Spatial data) daripada format file based kepada PostgreSQL/PostGIS (termasuk merekabentuk pangkalan data dengan menggunakan pendekatan RDBMS);

3)      Spatial and attribute indexing and performance tuning the database;

4)      Ujian penerimaan pengguna (UAT), PostGIS spatial data boleh diakses melalui perisian Mapinfo, ArcGIS dan Quantum GIS;

5)      Latihan kepada pentadbir sistem untuk pengurusan data server.

Tempoh projek adalah 3 bulan bermula daripada bulan September dan berakhir pada bulan November 2011. Projek ini diharap mencapai matlamat ke arah pengurusan pangkalan data geospatial jabatan yang lebih baik dengan penggunaan perisian sumber terbuka bagi langkah berjimat cermat dan dalam masa yang sama dapat memberikan perkhidmatan data gunatanah yang terbaik kepada klien.

No comment »

NPP-2, “Taking Transport to New Heights”

The road and expressway network of Peninsular Malaysia may be well developed, especially on the west coast, but road travel is generally slow and tedious. While air travel is faster, it involves considerable non-travel time, including movement from city to airport, processing and waiting time. However, a high-speed rail service would completely alter the development landscape of cities in the peninsula. With this in mind, the National Physical Plan (NPP-2) has proposed that an integrated national transportation system be developed in which railway forms the core system for the transportation of people and goods while the road system provides an alternative. The two must be well integrated in order to work efficiently and effectively. Road and rail networks must also interact and interlink to facilitate multimodal movement of goods and people. The national expressway system remains incomplete. Its extension to the east coast, particularly to link Kota Baru, Kuala Terengganu and Kuantan to the west coast conurbations, is a priority. Supporting and complementing the national expressway system is an extensive network of lower hierarchy roads such as federal and state roads. These are essential for traffic dispersal from the expressway system, for local access, particularly to rural areas. Although the link between urban areas and rural areas may utilise different levels of highways and roads as well as railways or even air service, the most critical part of the system is state roads, particularly kampung roads.

The rail system remains underdeveloped and must be upgraded to link effectively the different parts of the country. Given the distribution pattern of the main urban centres, a national high-speed rail transport system will serve as a comprehensive unifying system linking all state capitals and conurbations. Going at speeds of up to 300kph or more, the high-speed rail will be the most optimal and appropriate choice in terms of journey time, capacity and safety. In view of the length of about 900km of the peninsula and a width of about 300km with Kuala Lumpur located midway, the high-speed rail system is the most optimal interstate public transport mode for the country. The transit-oriented development concept should be promoted as the basis of urban land use in order to ensure viability of public  transport.Complementing the inter-state high-speed rail, the main urban conurbations should have their own light and mass rail transits. Railway stations will become the focal points of urban life and activity and community places in addition to being transportation interchanges.

In relation to sea traffic, Malaysia acts as a regional transhipment hub and its ports also serve as regional hinterland ports. Port Klang, Port of Tanjung Pelepas, Penang Port and the Kuantan Port should be promoted as major national ports with a different focus. For air traffic, the Kuala Lumpur International Airport (KLIA) has the strategic potential to be a competitive hub for air travel between the northern and the southern hemisphere. The strength of the airport lies in its ability to serve some 23 million potential travelers. There is also a need to promote more low-cost carrier terminals and a more liberal policy towards designating domestic airports to facilitate regional air travel, especially from the Asean countries. Domestically, with the introduction of the high-speed train as the trans-peninsular transportation spine, domestic air travel will become increasingly less significant. Within most urban centres, the transport system is neither balanced nor sustainable. In order to achieve a reasonable degree of sustainability, there is a need to have a more efficient, safe and comfortable public transport system to permit a modal shift from private car usage. Kuala Lumpur, for example, with a current modal split of about 20:80 in favour of private transport, reflects an obvious imbalance between public and private vehicle use.

The National Key Result Areas targeted to achieve 25:75 model split in Klang Valley by 2012. Hence, a modal split of 30:70 is proposed as a national strategy for all major urban centres by 2020.

Comments (2) »

If The World Lived in a Single City..

These data speak more directly about how we use land for cities, and by inference, something about their livability and quality of life. Obviously “Houston” takes up a lot more good farmland than “Paris,” and the real Paris (world rank: 34th with the highest population density) is a city that people love for its beauty, cultural treasures, walkability, charm and public transportation.

Anyhow, I would love to see Manila, Delhi, Hong Kong or Taipei on the map. I wonder how many states will be covered if the world’s 6.9 billion people lived as dense as Manila, Delhi, Hong Kong or Taipei!

Via : http://flowingdata.com/2011/07/27/if-the-world-lived-in-a-single-city/

See also: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cities_proper_by_population_density

No comment »

PERANCANGAN PELANCONGAN UNTUK PENDUDUK TEMPATAN

Kini, sektor pelancongan telah terbukti menjadi pemangkin pembangunan negara, mampu membawa pulangan yang besar dengan perolehan hampir mencecah RM 56.5 juta dengan ketibaan pelancong seramai 24.6 juta pada tahun 2010. Kementerian Pelancongan Malaysia giat mempromosikan Malaysia sebagai destinasi pelancongan di peringkat tempatan dan antarabangsa dengan melancarkan pelbagai kempen dan seminar. Pelaku-pelaku utama turut dijemput menyertai aktiviti-aktiviti ini antaranya seperti syarikat pengangkutan MAS dan AIRASIA, pengusaha hotel, persatuan-persatuan pelancongan, dan agensi pelancongaan. Ekonomi yang dijanakan melalui sektor ini harus menjadi pulangan kepada penduduk tempatan selaku tuan rumah sesuatu destinasi pelancongan tersebut.

Namun, satu isu yang sering dipertikaian adalah perancangan pelancongan seharusnya adalah mengenai perancangan untuk penduduk tempatan di samping pelancong. Walau bagaimanapun, majoriti daripada perancangan pelancongan yang dibuat untuk membangunkan sesuatu kawasan/destinasi, tidak memberikan tumpuan secukupnya terhadap pembangunan sumber manusia tempatan. Lebih daripada itu, perancangan pelancongan yang dilakukan juga tidak mengambilkira kesediaan dan kemampuan sumber manusia sedia ada kawasan setempat. Oleh itu, sumber manusia tempatan atau penduduk tempatan semakin terpinggir daripada pembangunan pelancongan yang dilaksanakan akibat daripada ketidakmampuan  mereka.

Secara keseluruhannya, pembangunan pelancongan mampan adalah berteraskan tiga prinsip utama iaitu bentuk pelancongan yang tidak merosakkan alam, bermanfaat dan memberi faedah kepada komuniti tempatan, dan dalam masa yang sama dapat menjamin tahap kepuasan hati dari segi pengalaman kepada pelancong. Jelas di sini bahawa komuniti tempatan selaku tuan rumah perlu diberikan penekanan supaya mereka mendapat agihan faedah pelancongan dan kawalan terhadap pelancongan tempatan yang berlaku.

Menurut Muhammad Ali (2000), faedah pelancongan mampan kepada komuniti tempatan boleh dikategorikan kepada faedah jangka pendek dan jangka panjang. Antara faedah jangka pendek yang umum adalah dari segi:-

  1. Ekonomi
  2. Penglibatan penduduk tempatan
  3. Peluang pertukaran budaya; dan
  4. Mengurangkan migrasi keluar penduduk tempatan dengan pengwujudan peluang-peluang pekerjaan

Manakala faedah jangka panjang pula adalah dari segi:-

  1. Pengekalan dan pemeliharaan warisan
  2. Pengukuhan identiti
  3. Diuruskan dan diusahakan sepenuhnya oleh masyarakat tempatan;
  4. Meningkatkan taraf dan kualiti hidup masyarakat tempatan

Komuniti tempatan selaku tuan rumah merangkumi skop yang cukup luas dimana ianya boleh terdiri daripada mereka yang bekerja secara langsung atau tidak langsung dalam industri pelancongan dan juga mereka di kalangan pengusaha tempatan (local businesses). Pengusaha tempatan menurut Page dan Hall (2003), melalui Konsep Pengganda (Multiplier)nya mendapati bahawa mereka merupakan salah satu daripada 4 kategori utama yang mendapat hasil langsung daripada perbelanjaan pelancong. Oleh yang demikian, bagi memaksimumkan faedah pelancongan terutamanya ekonomi terhadap komuniti tempatan, fokus perlu diberikan kepada pengusaha tempatan. Di samping faedah ekonomi, pengusaha tempatan ini juga akan mempunyai kawalan dan mendominasi pelancongan tempatan.

Peranan dan kepentingan pengusaha tempatan ini telah dikenalpasti seawal tahun 1984 oleh Freeman. Rujuk Rajah 1.1. Menurutnya, setiap perancang pelancongan perlu mengambilkira pengusaha tempatan dalam perancangan sesebuah destinasi pelancongan. Pengusaha tempatan dilihat sebagai salah satu pelaku dalam industri pelancongan yang akan mendapat faedah daripada aktiviti pelancongan.

Rajah 1.1         Pelaku Industri Pelancongan

Sumber : Diolah daripada Freeman (1984:55)

Menurut Liu dan Wall ( 2006), pelancongan sering dilihat sebagai alat untuk menjana ekonomi masyarakat terpinggir dan pemangkin pembangunan melalui peluang pekerjaan dan pendapatan yang dihasilkan oleh sektor ini.

Melihat kepada faedah-faedah yang akan diperolehi melalui bidang pelancongan ini, perancangan yang lebih menyeluruh perlu dibuat supaya faedah yang optima dapat dicapai terutamanya kepada penduduk tempatan. Walaupun penyediaan rancangan pemajuan telah mengambilkira perancangan pelancongan sebagai salah satu sektor yang perlu dikaji dan dirancang, ianya masih belum mencukupi. Bidang perancangan pelancongan bukan sahaja melibatkan perancangan fizikal yang melibatkan gunatanah tetapi juga pengurusan dan pelaksanaan yang lebih menyeluruh dan komprehensif. Ini perlu dirancang secara bersepadu dengan penyertaan stakeholder.

Penulis artikel : Pn. Noraini Omar Chong (BPKSP)

Comments (1) »